Gidsen Scouting Rijsbergen behalen eerste plaats

De gidsen van Scouting Rijsbergen hebben afgelopen weekend de eerste plaats mogen behalen op de Regionale Scoutingwedstrijden (RSW). Van de 47 deelnemende ploegen zijn ze als allerbeste uit gekomen. Ze mogen nu door naar de landelijke Scoutingwedstrijden (LSW) waarbij honderden scouts uit heel Nederland met elkaar de strijd aangaan om de titel ‘beste Scoutinggroep van Nederland’. De LSW vindt jaarlijks plaats tijdens het pinksterweekend bij Scouting Labelterrein Buitenzorg in Baarn. Dit jaar is het de 81e editie.

Voorrondes

Meedoen aan de landelijke Scoutingwedstrijden kan niet zomaar. Tijdens voorrondes in de 46 regio’s van Scouting Nederland wordt besloten welke Scoutinggroepen goed genoeg zijn om te deel te nemen. Scouts in de leeftijd van 11-15 jaar gaan tijdens deze regionale Scoutingwedstrijden de strijd al aan met alle groepen uit hun Scoutingregio. Alleen de beste mogen door naar de LSW in Baarn. Zij vertegenwoordigen hun Scoutinggroep én regio. De Gidsen van Scouting Rijsbergen hebben tijdens de RSW van regio De Baronie de 1e plaats weten te behalen. Met een mooie score van 832 van de 1000 punten.

RSW uitslagSamenwerking

Tijdens de LSW worden scouts getest op échte Scoutingvaardigheden, zoals kamperen en het werken met GPS. Maar dat is niet het enige: ook theater-, sport- en creatieve activiteiten komen aan bod. Het belangrijkste tijdens het weekend is een goede samenwerking. De leidinggevenden blijven thuis en dus moeten de scouts het helemaal zelf doen. Dat kan alleen met een goede samenwerking. Ze moeten zich sociaal opstellen en hun grenzen verleggen. Zo ontwikkelen ze zich tot zelfstandige volwassenen.

Thema

Elk jaar vormt een thema de rode draad van de landelijke Scoutingwedstrijden. Dit jaar is het thema “Scoutopia”. Het kamp speelt zich af in een tijd waarin de wereld verdeeld is over duurzaamheid: de ene helft van de mensen leeft er lekker op los en de andere helft houdt nadrukkelijk rekening met de toekomst van de planeet. Een ploeg scouts gaat op zoek naar ‘de toekomstboom’, die verantwoordelijk is voor al het leven op aarde. Hun doel is om deze boom – koste wat kost – te beschermen tegen mensen die de boom om willen hakken.

Volgen

Wilt u de activiteiten van onze Gidsen tijdens de LSW volgen dan kan dat via Facebook www.facebook.com/scoutingwedstrijden/ of Instagram www.instagram.com/lsw_nl/

Wij wensen onze Gidsen alvast heel veel succes!

Lijkt het jou ook leuk om mee te doen aan dit soort weekenden en ben je tussen de 11 en 15 jaar? Neem dan eens contact op met Scouting Rijsbergen, via info@scoutingrijsbergen.nl, of via het contactformulier op de website.