De gidsen van scouting Rijsbergen op bezoek bij gilde Sint Joris.

De gidsen (meiden tussen de 11 en de 15) van scouting Rijsbergen zijn zaterdag 9 november bij gilde Sint Joris langs geweest. Hier hebben ze een lesje geschiedenis gekregen over hoe de gilde is ontstaan en wie Sint Joris nou precies was. Zo kregen de mannen van de gilde nog een leuke vraag vanuit de gidsen “Maar jullie zijn dus ontstaan omdat Sint Joris een draak versloeg? Betekent dat dan dat draken toch echt bestaan?” de man van de gilde legde uit dat het een legende is, maar wie weet hebben draken ooit wel bestaan.

De gidsen hebben ook kennis gemaakt met de grote kruisboog. De gilde Sint Joris schiet namelijk alleen maar met kruisbogen. Zo hebben de gidsen een grote kruisboog op hun schouder mogen dragen en proberen te mikken op de grote roos. Dit bleek toch erg moeilijk te zijn omdat een grote kruisboog erg zwaar is.

Na een kleine introductie over de grote kruisboog was het tijd om echt iets te doen. De gidsen mochten namelijk gaan schieten met een kleine kruisboog. Zo legde de mannen van de gilde uit waar de meiden moesten kijken om in de roos te kunnen schieten. Na even ervaren te hebben hoe de kruisboog voelde, werd de kruisboog gespannen en werd er een pijl op gelegd. Het bleek toch niet zo makkelijk te zijn als er gedacht werd. Toch maar goed dat er met een kleine begonnen mocht worden.

Na dat iedereen even een proefrondje had geschoten werd er een kleine competitie gehouden. Iedereen mocht drie keer schieten en wie dan met die drie bij elkaar opgeteld het meeste punten had, had gewonnen.

Afgelopen zaterdag hebben deze zelfde groep gidsen de allereerste editie van de RKW gewonnen! De regionale kookwedstrijden werden georganiseerd in Dongen bij Scouting Laurentius. Een combinatie van Masterchef en Heel Holland Bakt was voor de gidsen gesneden koek! Zij versloegen de andere 13 ploegen met maar liefst 170 punten. Voor foto’s, zie de facebookpagina van Scouting Rijsbergen.

Lijkt het jou leuk om een keer langs te komen en mee te doen? De gidsen draaien zaterdagochtend van half 10 tot half 12 bij De Blokhut. Voor meer informatie, zie www.scoutingrijsbergen.nl