Zomerkamp 2018 Scouting Rijsbergen

De vijfde week van de basisschoolvakantie… Een week om naar uit te kijken voor de jongste speltakken van Scouting Rijsbergen! In deze week vindt namelijk altijd het zomerkamp plaats. Als je het aan de jeugdleden en leiding vraagt die hier mee naartoe gaan, is dit de tofste week van het jaar. Een week vol met spellen, buiten leven, vrienden en vriendinnen, samenwerking en een hoop plezier!

De bevers, jongens en meisjes van 5-7 jaar oud, vertrokken zaterdagmiddag op kamp. Zij kwamen aan in Zeist en daar vonden ze een brief van piraat Jack Hook! Er werd verteld dat ze allerlei opdrachten moesten uitvoeren gedurende het kamp, om ook een echte piraat te worden. Gedreven gingen ze aan de slag! Er zijn piratenschepen geknutseld, hutten gebouwd en piratenspellen gespeeld. Daarnaast hebben de bevers een fort bezocht onder leiding van een echte piraat! Spannend was het wel toen de bevers een nachtelijk bezoek kregen… Er stond een zwaard met een brief in een boomstam! Heldhaftig zijn ze op zoek gegaan naar de schat… en deze hebben ze gevonden hoor! Aan het eind van het kamp hebben ze de prachtige schat overhandigd aan een piraat die langs kwam. Op maandagavond gingen alle bevers moe maar voldaan weer richting huis!

Op dezelfde locatie in Zeist, kwamen zondagmiddag de welpen aan voor hun zomerkamp! De welpen zijn jongens en meisjes van 7-11 jaar oud en mogen bijna een hele week op kamp. Het thema van de welpen was dit jaar ‘Superwelpen’. Aan het eind van het scoutingseizoen was er een filmpje van Larry. Larry was de baas van OZETA en vertelde dat er een groot tekort was aan superwelpen binnen zijn organisatie. Larry had een VIP-trainingsweek georganiseerd voor onze welpen en die viel toevallig binnen hun week kamp! Gedurende de week hebben ze hard getraind. Hun hersenen, conditie op land en in water, smokkelen, sluipen. alles is aan bod gekomen om een echte superwelp te kunnen worden. Larry vertelde elke dag in een filmpje wat hen te wachten stond. Op donderdag was het zo ver… de examenproef! Alle skills kwamen hierin aan bod, een lastig parcours, memory voor het geheugen, geheimschrift ontcijferen en uiteindelijk een amulet smokkelen en de vijand verslaan! Het was spannend, maar iedereen heeft het gehaald! Op vrijdag kregen ze het verlossende filmpje te zien met de papa’s en mama’s erbij. Iedereen was geslaagd! Met een mooi Superwelpendiploma in de hand, gingen de welpen vrijdagavond weer naar huis.

De gidsen en verkenners mogen het langst op kamp! Dit zijn meisjes en jongens van 11-15 jaar oud. Zij gaan van zaterdag tot en met zaterdag op zomerkamp. Eerst moet er flink gesjouwd worden, samen met alle leiding; de vrachtwagen moet geladen! Alle spierballen werden in de strijd gegooid en binnen no time zat alles erin. Deurtje dicht en tijd om te gaan! De scouts (dat zijn gidsen en verkenners samen genoemd) zaten in de buurt bij de welpen en bevers op kamp. Niet in Zeist, maar op het labelterrein van Scouting Nederland ‘Austerlitz’. Na een ritje in de auto en het uitladen van al het materiaal en bagage, kon het kamp beginnen! De scouts beginnen met het opbouwen van hun kampterrein. Alle tenten omhoog, keuken pionieren en wennen aan het terrein.

De gidsen hadden als thema ‘Jumanji’. Gedurende de week werd het spel gespeeld en kregen alle gidsen verschillende opdrachten. Samen met de verkenners is er op maandag een mooie hike gelopen over de Utrechtse Heuvelrug. De oudste welpen meisjes kwamen dinsdag kennismaken, want zij worden volgend jaar ook gids! Door de hoge temperaturen op dinsdag, is er dinsdagmiddag een watergevecht gehouden om lekker af te koelen. Op woensdag was het tijd om lekker te weken en te chillen in het zwembad. De gidsen hebben ook nog een slot bezocht en Zeist ontdekt met foto-opdrachten. Na een bezoekje aan het nationaal militair museum, was het tijd om alles op te ruimen en in te pakken. Op zaterdag moe de vrachtwagen laden en op naar de Blokhut! Na alles opgeruimd, afgewassen en uitgehangen te hebben, konden de gidsen terugkijken op een geslaagde week kamp en lekker naar bed en de douche in!

De verkenners zaten op hetzelfde labelterrein als de gidsen, maar dan een paar veldjes verderop. Zo had ieder zijn eigen kamp. De patrouilles kregen allemaal een naam van een Noorse stam: Fyrkat, Sigtuna en Hedeby. Het thema van de verkenners was namelijk; vikingen! Grote, sterke krijgers die op plundertochten gingen met unieke schepen. De krijgers van Scouting Rijsbergen hebben hun eigen vikingschip gepionierd en het bleek dat ze de hitte ook hadden meegenomen naar Austerlitz, want het was warm! Hierdoor lekker gezwommen bij een meertje, even afkoelen! Na een dagje hiken met de gidsen en een dag waterspellen spelen met de oudste welpen jongens, was het tijd voor een uitje naar het zwembad. Hier voelden de krijgers zich als vissen in het water, letterlijk! Ook de verkenners brachten een bezoekje aan Slot Zeist op donderdag. Met grote ogen bewonderden ze alle versierde hallen, trappenhuizen en gangen. Crazy 88 stond ’s middags op de planning om de stad te leren kennen. Na het opruimen, afbreken en inpakken nog een bezoekje aan het nationaal militair museum. Zaterdag alle spierballen weer uit de tas gehaald om een potje te sjouwen. Aan het eind van de middag werd iedereen wat stiller en nadat alles was opgeruimd, was het tijd om een douche en een bed op te gaan zoeken!

Alle speltakken kunnen terugkijken op een geslaagd zomerkamp! De opkomsten zullen het weekend van 25 augustus weer van start gaan. Ben jij nou nieuwsgierig naar wat je allemaal doet bij scouting? Kom gerust een keertje meedoen! Vanaf 5 jaar ben je al welkom en er is voor elke leeftijd wat leuks! Wil je leiding worden? Ook dat kan! Kijk even op onze site, www.scoutingrijsbergen.nl, en neem contact op. Tot snel!