Scoutingseizoen van start

Afgelopen twee weekenden is er alweer een hoop drukte rondom de mooie Blokhut in Rijsbergen. Het scoutingseizoen is begonnen! Alle groepen hebben elkaar alweer gezien na de lange zomervakantie en konden hun spannende kampavonturen herbeleven.

Als je weleens op de kinderboerderij De Leijhoeve in Rijsbergen komt, dan zie het misschien wel, een groot, grijs gebouw met een hek er omheen. Als je goed kijkt, staat er ‘De Blokhut’ op en een mooi bord met ‘Scouting Rijsbergen’. (Bijna) Elk weekend zijn hier allerlei activiteiten te beleven.

Afgelopen weekend waren de Bevers, de jongste groep van jongens en meisjes van 5-7 jaar, nergens te bekennen! Toen ze op een gegeven moment weer door de poort heen liepen met hun beverblouse aan en een dahlia in hun hand, kwam het besef waar ze geweest waren… In de tent van Buurtschap Rijsbergen natuurlijk! Een kijkje bij het bouwen van ‘Sereen’ voor het corso van afgelopen weekend. Zondag kon iedereen deze bijzondere wagen met kwallen bewonderen tijdens de optocht.

Ook de verkenners, jongens van 11-15 jaar, waren nergens te bekennen! Zij gingen kikkers vangen in het bos. Gewapend met schepnetjes, emmers en laarzen vertrokken zij op de fiets, richting de sloot. Ook voor grote verkenners is het leuk om op kikkers te jagen en te bekijken wat er allemaal in en rondom de sloot leeft. Maar verkenners zouden verkenners niet zijn, als iedereen weer netjes en droog terug zou komen. Dit is gelukkig ook absoluut niet gebeurd! Met natte broeken, laarzen vol met slootwater en een hoop pret kwamen ze weer aangefietst bij de Blokhut.

De gidsen en de welpen, jongens en meisjes van 7-11 jaar, waren wel ‘gewoon’ op de blokhut te vinden! Bij de welpen zag het eruit als één grote chaos! Zij speelden namelijk het grote chaosspel! Elke welp kreeg een geheime opdracht. Zo had bijvoorbeeld iemand ‘maak koprollen’ terwijl iemand anders had ‘voorkom dat iemand koprollen maakt’. Een enorme chaos, zeker toen de ene helft van de groep de opdracht had zijn schoenen uit te doen en de andere helft moest voorkomen dat iemand zijn schoenen uitdeed! Daarna nog een potje Kubb en de club was weer voorbij gevlogen.

Terwijl de welpen chaos creëerden, raceten de gidsen, meisjes van 11-15 jaar, over het gras. Een spannend potje babybal met de leiding! En de gidsen zijn snel… heeeeeel snel! Gelukkig doet de leiding hier niet voor onder en vlogen de ballen alle kanten uit. De gidsen boften, want ze hadden nog een lekkere traktatie. Nog gefeliciteerd Anna! En na een potje carcasonne, was het ook alweer tijd voor hun om naar huis te gaan.

De week ervoor is er veel steen-papier-schaar gespeeld door alle speltakken. Ben jij benieuwd hoe dit eruit ziet? Of ben jij benieuwd wat de explo’s zijn en wat zij doen? Neem een kijkje op onze Facebook, Instagram of onze site www.scoutingrijsbergen.nl.

De explo’s is onze oudste jeugdgroep voor jongens en meisjes van 15-18 jaar oud, zij draaien op vrijdagavond. Ook de plusscouts, de groep voor volwassenen, draaien op vrijdagavond, maar maar 1x per maand. Benieuwd wanneer en wil je graag een keer komen meedoen? Neem dan even contact op!