Scouting Beverwinteractiviteit 2014, Uit De Kunst!

Het is waarschijnlijk erg lang geleden dat het Hanze College in Oosterhout zoveel kinderen in uniform binnen de muren heeft gehad, misschien wel nooit. Zo’n 200 bevers (bevers zijn kinderen van 4 t/m 7 jaar) met hun leiding uit de regio Scouting De Baronie waren daar bij elkaar voor de Beverwinteractiviteit 2014, zoals dat officieel werd genoemd. Voor de bevers zelf was het gewoon een hele leuke middag.

image002

Het begon allemaal met het verzamelen in de aula. Al snel was het een mooi gezicht met al die rode bloesjes met hier en daar een blauwe uitzondering van waterbevers. Wachten is niet de sterkste kant van kinderen tussen de 4 en 7 jaar, dus klonk het al snel als een kippenhok…totdat Fleur Kleur op het podium stapte en samen met Keet en Rebbel tot de conclusie kwamen dat het erg leuk is om kunst te maken, maar vooral als je dat samen doet.

Iedere bever had een ketting gekregen met daarop de nummer van hun groep en nadat ze allemaal keihard het beverlied hadden gezongen, gingen ze samen met hun groepje en leiding naar de verschillende activiteiten door het hele schoolgebouw. Zo was er een workshop waar je een huis kon bouwen van stroken papier. Luuk van de St. Josef groep was druk bezig een driehoekig huis te maken en Niels, ook van de St. Josef groep, had eerst een haai gemaakt van papier en ging daarna een huis maken voor zijn favoriete dier.

image001In de aula zelf werd er een gigantische stoelendans gehouden, en het gekke was: er ging nooit iemand af. Steeds gingen er meer en meer kinderen bij elkaar op schoot zitten, totdat het leek op een wedstrijdje bevers stapelen! Iets rustiger, maar zeker ook creatiever, was het schilderen. Iedereen maakte zijn of haar favoriete dier en dus zag je overall vissen, dino’s en vleermuizen. Iris van de Lambertus groep was druk bezig alle hartjes in te kleuren die ze bij haar poes had getekend en Amy vertelde dat ze 100 kunstwerken op haar kamer had en dat dit er ook nog bij kwam. In de andere ruimte werd al net zo hard gewerkt. Sarah, van de Lambertus groep had een paard gemaakt wat over een bling-bling regenboog liep. Aan het eind van de workshop werden bij sommige bordjes alle kleuren gemengd waardoor camouflage kleuren ontstonden.

image003

De twee gymzalen werden ook goed gebruikt. In de ene werd druk gepuzzeld door twee verschillende groepen. Het was een heel karwei om alle stukjes op hun plek te krijgen. Gelukkig kregen de bevers op tijd ranja met een koekje zodat ze er weer met nieuwe energie tegenaan konden. In de andere gymzaal was een heel apenkooi traject uitgezet en daar was een bom ontploft. Allerlei attributen lagen verspreid en moesten een voor een weer worden verzameld. Gelukkig waren de bevers met een grote groep.

Hoewel het niet voor alle bevers direct duidelijk was hoe dat stop motion werkt en je wel of niet met je handen op de tafel mocht, ontstond er na het zien van dit filmpje http://youtu.be/2YXcpp4X2Qs al snel ideeën hoe hun eigen filmpje er uit moest komen zien. Met hun bloemenketting met nummer werd het stop motion filmpje opgenomen. In het begin was het wennen, maar Tim van de scoutinggroep Rijsbergen had al snel onder de knie wanneer hij zijn ketting mocht verplaatsen en wanneer hij netjes een stapje naar achteren moest doen. Het resultaat hebben we nog niet gezien. We zijn heel erg benieuwd.

image004

Ten slotte was het weer verzamelen in de aula waar al heel wat mooie kunstwerken klaar lagen of nog lagen te drogen. Vieve van de Mariagroep had zo hard geschilderd, dat haar blouse bijna niet meer rood was, daarom had ze ‘m maar uit gedaan. Het was nog even wachten totdat Fleur, Keet en Rebbel weer op het podium kwamen. Na al die leuke activiteiten was het wel verwonderlijk dat de bevers nog drukker waren dan in het begin. Iedereen vond het leuk, de wave werd nog geoefend en gefilmd en daarna konden alle bevers, na af te sluiten met het beverlied, met hun leiding of ouders weer naar huis….of ze bleven nog even voor een groepsfoto.