Leiding Scouting Rijsbergen naar kaderdag

Kaderdag is één keer per halfjaar. Op de kaderdag komt er allerlei leiding bijeen vanuit de gehele regio waar Scouting Rijsbergen bij is aangesloten; Regio de Baronie. Verschillende trainingen en workshops worden er georganiseerd en zo worden nieuwe dingen geleerd en ervaring uitgewisseld.

Zaterdag 24 maart werd de kaderdag georganiseerd bij Scouting Lambertus en Etten-Leur. Er was een breed aanbod van de trainingen. Er is geleerd hoe je ballonnen moet vouwen tot ballondieren! Misschien niet iets waar gelijk aan gedacht wordt bij scouting, maar bij scouting kan álles. Lonneke, leiding van de welpen, kwam met onder andere een gevouwen octopus, paashaas en papegaai aan bij de lunch. In de ochtend was er ook een training ‘kampvuur voor gevorderden’. Wie denkt dat vuur vuur is, heeft het helemaal mis. Verschillende soorten vuur zijn behandeld en hoe je dit toe kan passen als je zelf scouting draait met je jeugdleden. Lieke, Roos en Nienke weten er nu alles van! Naast het kampvuur werd een kabelbaan opgebouwd. Op de vorige kaderdag volgden Rik, Mattias en Laura de training ‘kabelbaan bouwen in theorie’. Deze dag was de praktijk! Alle puntjes van veiligheid en praktische tips kwamen aan bod, wie weet gebruiken we dit een keer voor Scouting Rijsbergen.

De lunch heeft elke kaderdag een landelijk thema. Dit maal draaide alles om Polen. Binnen Regio de Baronie is er een Poolse groep actief. De Generaal Maczekgroep draait in Rijsbergen op de traditionele Poolse wijze. ’s Ochtends hadden leden van deze groep gebak gemaakt en ’s middags zelfgemaakte Poolse soep en een broodje met worst. Verschillende mensen liepen meerdere keren om extra te halen, waaruit opgemaakt kan worden dat het in de smaak viel.

In de middag waren er andere trainingen te volgen. Lonneke heeft zich verdiept in het kampthema. Het thema van de welpen op zomerkamp is altijd erg belangrijk, leuk en spannend. Om dit nog beter te verwerken, werden er ervaringen uitgewisseld en praktische tips hoe je hier invulling aan kan geven, rekening houdend met verschillende leeftijden. Bevers hebben natuurlijk een ander thema dan de gidsen en verkenners. Wie in de middag zijn neus achterna liep, kwam uit bij de training ‘primitief koken’. Van een colablikje is een pitje geknutseld waar een pan op gezet kon worden en waar zelfs een ei op gebakken is en er zijn nacho’s gemaakt in de dutch oven. Sara, Mattias, Jan, Chiel en Laura kunnen nu met weinig materiaal eten verwarmen.

Tijdens zo’n dag komt er dus allerlei aan bod. Echte scoutingskills, zoals vuur maken en pionieren als leuke workshops als ballon vouwen. Wil jij ook leren hoe je een dakotavuur bouwt of hoe je een kabel opspant voor een tokkelbaan? Kom dan een keer een kijkje nemen! Bij Scouting Rijsbergen kan je leiding worden voor een jeugdgroep, maar zelf ook 18+ lid zijn. Vragen of wil je meer informatie? Neem dan contact op via facebook of de website www.scoutingrijsbergen.nl